De grønne sten, der næsten selvlysende i solskinnet dominerer landskabet, er noget af det, vi husker bedst fra vores vandreture i Krkonose-bjergene.

Efter tre dage i Prag drog vi videre i bus mod Spindleruv Mlyn i det nordlige Tjekkiet.

Spindleruv Mlyn

Byen er hjemsted for skisportsentusiaster i vinterhalvåret og om sommeren er det familier og par med vandrestave, som indlogerer sig på hotellerne og i de autentiske bjerghytter. Selv havde vi booket et hyggeligt værelse på Pension Seidl, der lå en kort gåtur væk fra centrum.

Den første dag tilbragte vi i et roligt tempo ved vores hytte. I byens centrum var der en enkelt kiosk og en håndfuld restauranter, hvoraf mange var en del af et hotel.

Mange af de mennesker der besøgte byen var tjekkere og engelsktalende mennesker var generelt en mangelvare her.

Dagen efter startede vi ud med en solid omgang morgenmad og så vandrede vi afsted. Den første del af turen tog vi med en åben skilift, hvilket var ret underholdende for mig, der aldrig har stået på ski før.

Spindleruv mlyn

Łabski Szczyt

Krkonose

Vi gik først mod Łabski Szczyt, der er placeret lige på grænsen mellem Tjekkiet og Polen. På toppen ses de karakteristiske grønne sten. De grønne plamager på stenene er en svamp, der kommer af frost gennem mange tusinde år.

For at bevare svampen er det altafgørende, at stenene ikke berøres, hvilket der er skiltet grundigt med.

På toppen sad vi og kiggede overimod Wielki Szyszak ved siden af.

Wielki Szyszak

Krkonose

Terrænnet er anderledes ved dette bjerg. Her går man på et underlag af store sten på bjergsiden, og vi gik derfor lidt langsommere og mere forsigtigt her.

De fleste sten var solide, men enkelte havde tendens til at rokke. Der var en fantastisk udsigt på turen ved Wielki Szyszak, så det var helt på sin plads at sætte tempoet ned.

Vi vandrede omkring 20 km. på vores tur ved disse to bjerge (hvoraf turen med skilift selvfølgelig ikke er medregnet)

Ped Poc Sněžkou

Vi tog bus fra Spindleruv Mlyn til Ped Poc Sněžkou via Vrchlabí.

Vejret var skønt da vi ankom, så vi sad udenfor og drak øl.

Note: Tjekkere har kultur for at drikke øl – og meget af det – det er utrolig billigt og hvis ikke man beder om en specifik størrelse, så får man altid stor.

ped poc snezkou

I Ped Poc Sněžkou var der mere afdæmpet og hyggeligt efter vores mening. Alt ligger i gå-afstand – supermarked, bager, restauranter, hoteller og turistinformation.

Det var tydeligt, at de mennesker som var her kom for at bestige Sněžka ligesom os selv, og der var en del engelsktalende turister i blandt, hvilket afspejlede sig i de lokales engelskkundskaber, der var bedre her end i Spindleruv Mlyn.

Vores første hostel, Klondike, levede ikke op til vores forventninger (der lugtede lidt af sure tæer). Derfor skiftede vi til et andet sted, der lå i Velká Úpa, 20 minutters gang fra Pec Pod Sněžkou. Gåturen var indtegnet som en børnevenlig rute, og der var små aktiviteter langs stien.

Vores overnatningssted i Velká Úpa var en gammeldags jagthytte med meget charmerende interiør.

Velcá Úpa Krkonose

Vores udsigt fra værelset

Sněžka

Uheldet ramte os. Vi havde voldsomt uvejr en hel dag, hvor vi ellers havde planlagt at bestige Sněžka, ikke kun det højeste bjerg i Krkonose, men i hele Tjekkiet.

Regnvejret stod på det meste af dagen med undtagelse af små ophold. Flere gange var der også torden og lyn, som resulterede i strømafbrydelse tre gange på en dag.

Vi ventede derfor med at bestige Sněžka til dagen efter, hvor grå skyer og tåge dominerede udsigten fra toppen.

Vandreturen op og ned var fantastisk. At mærke temperaturforskellen og åndedrættet, der bliver tungere.

Snezka

Vores rute starter i højre side fra Velcá Úpa. Den røde med numrene 6, 3 og 1.

For at vende tilbage mod Pec Pod Sněžkou tog vi den blå rute 1.

Snezka Krkonose

På toppen var der 5 grader, hvilket var koldt for os, som kun havde regnjakker med. Heldigvis er der et mindre caféteria, hvor de serverede varm kaffe, te og snacks. Her sad vi og fik varmen inden turen gik ned igen.

Snezka

Tak for nu, Krkonoše!

Dagene i Krkonose bjergene var rolige. Et forfriskende afbræk fra storbyræset i Prag, hvor vi kunne slappe af og tage alle de nye indtryk ind.

Vi har fået øjnene op for at vandre og overvejer at købe fodtøj, der er lavet til formålet.

Krkonose-bjergene er et perfekt sted at starte, hvis man er nybegynder indenfor aktiv ferie og vandring.

For mere information om ferie i Krkonose kan vi anbefale Aktiv Familieferie, der har skrevet en meget fyldestgørende artikel om området.