• Det fineste åndehul ved Stauns Fjord i det nordlige Samsø. •

Vi cyklede rundt på landsbyvejene, mens de små samske salgsboder fristede os. Flagrende i vinden stod dannebrogsflag og håndskrevne skilte med budskabet “Ærter, kartofler og jordbær til salg”.

Nye Samsø-kartofler er en fryd for smagsløgene må vi sige.

De friske råvarer og den direkte kontakt til landbruget er noget af det, som vi savner mest fra Samsø. Når vi til daglig handler i de århusianske supermarkeder, så er det et øjenåbnende privilegie at kunne købe friske grøntsager, der sælges 50 meter fra marken.

Der er høflig selvbetjening i en tung pengedåse eller med MobilePay.

Tilliden lever fortsat – især på Samsø, der med sine 3.720 indbyggere føles som et lokalsamfund.

Vi mødte en mand i det økologiske gårdudsalg Yduns Have. Han anbefalede de økologiske jordbær, mens han selv læssede to bakker ind bag i sin Renault. Dagen efter stødte vi på selv samme herre på Samsø Madsnedkeri i det centrale Tranebjerg. Her var han iført rød-hvid landsholdstrøje og havde en øl i hånden – klar til landskamp.

Vores cykeltur Samsø rundt

Efter sidste års succes med vores første cykelferie, så var vi ikke i tvivl om, at vi skulle op på sadlen og træde i pedalerne igen i år.

Denne gang skulle vi udforske en af Danmarks øer. Valget faldt på Samsø, der ligger så fantastisk i smørhullet mellem Jylland, Fyn og Sjælland. Praktisk når man som os har base i Aarhus og familie og venner på Sjælland.

Cykelferie på Samsø

Telt på Samsø

På øen overnattede vi på en teltplads ved Onsbjerg kirke, og cyklede rundt hver dag. Vi sov seks nætter, og nåede hele øen rundt. Undervejs satte vi god tid af til stop ved seværdigheder og smukke udsigtspunkter.

Glimt fra cykelferien på Samsø

Klokketårnet i Nordby

• Klokketårnet i Nordby stråler her i solskin. Byen i det nordlige Samsø føles som en tidslomme med sine gamle, charmerende huse og snævre gyder. •

Kålmark Samsø

• Det er ikke for sjov, at Samsø i folkemunde kaldes et spisekammer. Her ses en af de kålmarker, som vi cyklede forbi. Fantastisk at se råvarerne, der hvor de dyrkes. •

Brundby mølle

• Brundby stubmølle står skarpt i solskin og blå himmel. Vi sad og spiste rugbrødsmadder foran møllen. •

Samsø marmelade

• Vi gik på jagt efter Samsø-specialiteter i lokale forretninger. Vi valgte Samsø sommer-jam marmelade, som er en guddommelig blanding af jordbær, rabarber og hindbær. Nu kan vi smage søde sommerfornemmelser på brød. •

Issehoved

• Ved Issehoved gik vi en tur langs stranden. Her fik vi øje på noget sort. Vi gik tættere på. Det var en babysæl med lukkede øjne. Var den død? Vi nærmede os. Den åbnede øjnene og gav et spjæt. Det var en oplevelse i sig selv at se det fine væsen så tæt på. Vi læste os frem til på Naturstyrelsens hjemmeside, at det er normalt for sæler at søge ind mod kysterne for at få et hvil. Så vi håber, den svømmer glad og frejdigt rundt i de samske farvande nu. •

Vestborg fyr

• På sydøen besøgte vi Vestborg Fyr. Man skulle gå op ad en lille snirklet trappe for at se ud. Men det var det hele værd. •

Vestborg fyr udsigt

• Udsigten fra Vestborg fyr over kyststrækningen. Vores favorit udsigtspunkt. •

Vi drømmer os tilbage til Samsø, når vi genser billederne. Det giver en enorm følelse af frihed at cykle langs de små – næsten ubefærdede – veje.

Vi oplevede naturen og omgivelserne på en helt særlig måde fra cykelsadlen, hvor vi uden videre kunne stoppe op, når vi så en sommerfugl eller fik lyst til at købe en skoleagurk.

Har du besøgt Samsø? Del gerne dine oplevelser med os!