Gå ikke glip af disse 7 Vietnam seværdigheder! (og disse 2 skal du undgå!)

Vietnam er en af danskernes foretrukne destinationer i Sydøstasien – og det ikke uden grund. Vietnam byder påmange kulturelt inspirerende seværdigheder, såvel som naturskønne oplevelser. På min og mormors rejse til Vietnam forsøgte at se så mange af Vietnams seværdigheder som muligt.

Vi rejste fra nord mod syd, hvis du vil læse mere om vores rundrejse kan du klikke her.

Det var vi glade for at se…

Krigsmindesmuseet – War Remnants Museum (Ho Chi Minh City)krigsmindemuseet saigon

Vietnamkrigen står for mig som noget, der skete for længe siden. Måske jeg har været et offer for et amerikansk forsøg på en kollektiv fortrængning.

Besøget på Krigsmindemuseet gav mig en unik indsigt i de grumsomheder, der foregik under Vietnamkrigen. En oplevelse der på en ogsamme tid var spændende og dybt skræmmende.

Selvom det ikke kun var sjovt, var det en oplevelse, som jeg helt sikkert ikke ville have være foruden.

TID: 1-2 timer

Note: Der er altid mange mennesker på museet, og de frabeder sig derfor guidede tours. Du vil derfor være på egen hånd.

Ho Chi Minhs Mausoleum (Hanoi) – og tilstødende haveho chi minhs mausoleum i hanoi

Ho Chi Minh bliver af Vietnameserne opfattet som den store faderfigur og frelser. Præcis hvor speciel denne leder er for dem ses i Ho CHi Minhs Mausoleum.

Man står i lange (hurtige) køer for at få 30 sekunder ind igennem hans mausoleum, hvor han roligt ligger. Helt sikkert en oplevelse, som hverken mormor eller jeg havde være foruden. Den gjorde et stort indtryk.

I umiddelbar forlængelse af Mausoleet ligger HCM palads, opstyltede hus og sø. Dette emmer på alle måder af glæde, idyl og liv. Meget modsat indtrykket fra selve Mausoleet.

Læs her om vores besøg.

TID: 2-3 timer

Note: Der er kun åbent på Mausoleet indtil klokken 11, så stå tidligt op! Du vil ikke fortryde det.

Den hemmelige by (Hué)den hemmelige by hué

Hué er en gammel kongeby i den centrale del af landet. Her regerede kongen fra.

Generelt er der ikke så meget at se i Hué og gaderne er hyggeligere i Hoi An. Tilgengæld er Den Hemmelige By, der ligger centralt i Hué

TID: 3-4 timer

Note: Det er relativt uoverskueligt derinde og der er en tilsyneladende uendelig strøm af nye templer. Vi fandt det mest interessant at gå til venstre umiddelbart efter indgangen for så

Den demilitariserede zone (inklusiv Vinh Moc tunnellerne)

Den Demilitariserede Zone beskriver området mellem Nord- og Sydvietnam, som amerikanerne forsøgte at holde fri fra våben. Zonen strækker sig fra Laos til det Sydkinesiske hav – fem kilometer på hver side af grænsen.

Zonen er stopfyldt med interessante historiske nøglepunkter. Jeg har skrevet om det her.

TID: Heldagstur

Note: Vi betalte kun $20 per person og havde en guide med i en minibus med 10 personer. Betaler du meget mere bliver du snydt.

Vi fandt turen på Hue Backpackers Hostel og blev så hentet på vores hotel dagen efter.

My Son Templerne (Centralvietnam)

My Son templerne var en af de dagsture, som jeg ikke fik skrevet om her på bloggen. Mormor og jeg tog en bus tidligt om morgenen (klokken 8) og var så hjemme lidt efter middag.

Templerne er fra det andet (!) århundrede og har både fungeret som kirkegårde for vietnamesisk naturereligion og senere for hinduismen.

Templerne står stadig, men er blevet i markant dårligere stand siden de blev sprængt i luften under Vietnamkrigen. De blev brugt som gemmested for de vietnamesiske krigere.

Det spildte vi tiden med…

Hués Ydre Kongeby

Vi brugte vores første dag i Hue på at gå rundt i den ydre kongeby og så blandt andet Dong Ba-markedet. Den dag kunne vi uden videre have “sparet”, og brugt på en anden dagstur.

Markedet var ikke så specielt og gaderne var uoverskuelige og fyldte med trafik. Vi var heller ikke synderligt imponerede af den duftende flod.

Nattemarked i Hanoi

Mormor og jeg havde glædet os til at ramme nattemarkedet i Hanoi. Det skuffede med de samme fake-tøj-sælgende boder som fandtes alle steder i Vietnam.

Det mest positive var, at der ikke var knallerter på vejen, og der var da også en summen af liv. Men lad være med at blive en ekstra dag i Hanoi eller tag på tværs af byen for at se markedet. Det er mere interessant og hyggeligt at gå en ekstra gang rundt om Hoan Kiem-søen.

Det ville vi gerne have nået…

Halong Bay (Nordvietnam)

Flere hjemmesider kalder Halong Bay for den største og vigtigste seværdighed i Vietnam, hvorfor den selvfølgelig ikke skal udelades fra denne liste.

Bugten, der ligger tæt ved den kinesiske kyst er et af verdens store vidundere. Der er mere end 1600 kalkstens-øer, der danner grundlag unik, naturlig skønhed og smukke fotos.

Halong Bay liger 170 km fra Hanoi, så den bedste mulighed er at komme dertil med bus fra Hanoi. Sørg for at have booket et hotel (eller en overnatning på en båd), så turen ikke bliver alt for kort.

Du kan booke turen på gaden, fra dit hotel (denne vil oftest være noget dyrere) eller ved at tjekke TripAdvisor

Mekongdeltaet (Sydvietnam)

Havde vi haft en eneste dag mere på vores tur, så havde vi taget ned for at se Mekongdeltaet. Et af de mest frodige områder omkring den lange Mekongflod, der løber gennem Kina, Myanmar, Laos, Thailand og Det sydlige Vietnam.

Deltaet ligger ca. 1-2 timers kørsel fra Ho Chi Minh City, og området er så stort, at du som minimum bør bruge en hel dag dernede. Der er gode muligheder for at at sove på en båd med overnatning eller overnatte på et hotel i området, så mange vælge at tage en flere-dages-tur.

TID: En til flere dage

Note: Jeg så et sted (nær Pub Crawl Saigon), hvor de havde dagsture til $10 og ture med overnatning til $20, så hvis du leder efter den billigste løsning, så skal du satse på at betale i det leje.

Hvis du gerne vil være helt sikker på turens kvalitet, kan du vælge at booke en tur hjemmefra hos Vietnam-rejser.dk